Lars Åke Augustsson föreslår i sin bok Lust att skriva romaner och noveller några frågor vid omarbetning av en text:
1. Är historiens motor igång från sidan 1? Motorn är den som driver läsaren vidare.
2. Är händelerna visuella, synliga?
3. Är dina huvudpersoner aktiva på något plan eller blott passiva? Har dina huvudpersoner brister?
4. Är detaljerna konkreta, specifika? Ser du till att historien rör sig framåt medan du skildrar miljö och detaljer?
5. Fungerar dialogen, det vill säga är den varken osovrad som en bandinspelning eller så perfekt arrangerad att den är osannolik? Finns personliga tonfall? Inga föreläsningar, tack!
6. Låter du bli att förklara dina personers känslor och låter läsaren dra sina egna slutsatser?
7. Blir problemen värre under berättelsens gång? Slutar du scenerna med att locka läsaren vidare till nästa scen?
8. Finns konsekvenser i vilken synvinkel det hela berättas?
9. Har du skurit bort dödkött, upprepningar, mesiga meningar?
10. Har du funderat på om det hela kan sluta tidigare? Eller på annat sätt?